tisdag 27 maj 2014

Rom

När Mormorn och Morfarn fyllde jämnt 2006 bestämde Brorsan och jag oss för att presenta dem med en resa. Vi valde Rom. Förutom oss fyra så följde även Svägerskan och Storasystern med. Storasystern var då drygt 2,5 år. Vi flög med Ryan Air från Skavsta och bodde precis vid Piazza Barberini, bara ett stenkast från Spanska trappan och Fontana di Trevi.

Rom, vilken underbar stad! Hittills en av mina favoriter. I varje gathörn finns en piazza, en fontana eller chiesa som man bara måste beundra. Jag har varit två gånger i Paris också, men den staden har inte alls fastnat i mitt hjärta på samma vis. Jag tycker att det är så fascinerande att det finns byggnader där som är 2000 år gamla, och fortfarande står kvar. Pantheon gjorde stort intryck på mig då den ju inte bara är en ruin.


Coolaste bruden i stan. Sulkyn och bärsjalen var med och tjänade oss bra. 


"Titta Moffa! JOM!" utbrister Storasystern när vi svänger ut på Piazza del Quirinale och ser Peterskyrkan vid horisonten.


Den godaste Tiramisu jag någonsin ätit, och jag har ätit en hel del. Den intogs på en restaurang precis vid katakomberna där vi fastnade mitt i ett hällregn. 





Fontana di Trevi i trivsam kvällsbelysning.


Tuffa grabbar i Vatikanen. Kan de verkligen bli tagna på allvar i den där outfiten?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar