tisdag 27 maj 2014

Teneriffa

Första gången jag flög med barn var Storasystern, som vid den tiden varken var stor eller syster, 9 månader, och vi åkte med Mormorn och Morfarn till Teneriffa för att träffa Brorsan och hans fru, som vid den tiden inte var fru heller. De var på väg i segelbåt till Västindien och vi åkte ner för att vinka av dem. 

Det var lite nervöst att flyga med bäbis första gången, men det gick bra. Vi hade fått tipset att ge välling vid start för att med hjälp av sväljreflexen motverka tryck i öronen. Det fungerade över förväntan. Storasystern slurpade i sig hela flaskan utan att säga flaska, och somnade sen och sov som en stock i två timmar.

Jag tog med hela stora vagnen, vilket jag aldrig mera gjorde. Alldeles för mycket jobb, stor och tung som den var, och dessutom blev den skadad på hemresan. Senare resor blev det mindre vagnar. Däremot hade jag en bärsjal och det skulle jag verkligen rekommendera alla som reser med bäbisar. Väldigt praktiskt, man kan bära barnet och samtidigt ha händerna fria. Dessutom är vi ju bortskämda i det här landet med att ta oss fram med vagnar, och jag har upplevt att det inte alltid är lika lätt i andra länder. En bärsjal underlättar vid transporter där vagn inte är möjligt. Jag har provat tre olika sjalar. Detta var den enklaste som man bara knyter över ena axeln och har barnet på höften. Enkel och smidig, men inget som man bär stora barn länge med.


Jag hade packat och tog med mig blöjor, barnmat och välling från Sverige. De första två skulle jag säga att man absolut klarar sig utan, om man inte reser till väldigt otillgängliga platser långt bort. På Kanarieöarna finns gott om både blöjor och barnmat. Dessutom fick jag flera gånger jättebra hjälp på restauranger att välja mat som även passade ett litet barn. Vill man ha välling så bör man ta med sig det däremot.

Vädret på den här resan var uruselt, och hade jag åkt till Teneriffa för att sola och bada så hade jag blivit väldigt besviken. Men det var inte därför vi var där, och det var en mycket lyckad resa. Som vanligt är det naturen som lockar mig mest och Teneriffa bjuder på dramatisk sådan. På ön finns Spaniens högsta berg, vulkanen Teide, som vi åkte upp på. Teide är 3718 m hög, och där upp var temperaturen bara 0 grader.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar